Ultimul film al lui Sergiu Nicolaescu: ” De ce nu iese fum mai mult din mine?”, productie 2013.

In primul rand le multumesc celor de la RCS care ma obliga sa ma uit, din cand in cand, la Realitatea Tv si RTV. Eu obisnuiam sa tin televizorul numai pe Antena3 dar asta-i partitura, pe ea dansam. Mai rar vezi o asemenea batjocorire a limbii romane precum se intampla la RTV. Urmariti un buletin de stiti de la orice ora cu pixul in mana si faceti un X de cate ori auziti vreo fractura a limbii pe postul asta. Doar 10 minute, atat. Nu mai vorbesc de calitatea subiectelor sau de modul de abordare. In fine, sa mergem mai departe.

Sacalii aplaudaci:

E vorba despre cei care aplauda la mort. O sa-mi spuneti ca sunt diliu si cam dur. Ei bine, nu! Inteleg ca cei care o fac sunt admiratori ai celui decedat, ca ii cunosc opera mai mult sau mai putin, ca asa vor sa-i aduca un ultim omagiu. Dar la cei din familie, sotie, frati sau surori, copii, se gandeste cineva? Aceste persoane sunt cele care, totusi, il cunosc pe mort mult mai bine decat il cunoaste ”admiratorul”, cel care ne paraseste pe toti inseamna totusi mai mult pentru familie, cel decedat lasa pentru ei un gol ireparabil in vietile lor: au ramas, intr-o fractiune de secunda, fara sot, fara tata, fara frate, fara fiu, in unele cazuri. Si sa nu uitam ca a aplauda reprezinta un mod de manifestare al nostru atunci cand ne place ceva, deci vorbim de bucurie, de placere, de entuziasm, in tot ceea ce inseamna acest act. E ca si cum te-ai bucura ca un om se duce in groapa; de fapt asta si e atitudinea asta pentru mine. E ca si cum unui strungar ii moare tatal. In jurul sau sunt copii, mama ce ramane vaduva, familia intreaga, vreo 40 de persoane si, la iesirea din biserica si ducerea sicriului la groapa, strungarul nostru incepe sa-l aplaude pe tatal lui, care e mort. Cam cum e? Care e diferenta dintre mortul strungarului si mortul-vedeta? Cum se simte familia unei persoane publice care isi duce mortul la nerevederea eterna si ,in jur, o cohorta de sute sau mii de oameni aplauda? Tu esti cu lacrimile in ochi si sufletul pustiit si langa tine o tanti pe care nu o cunosti aplauda de mama focului, cu mainile pe sus eventual, sa o vada camera de televiziune?

Cand a aparut obiceiul asta profund gresit in randul romanilor? Ce anume ii impinge pe oameni sa aplaude la mort, indiferent cine ar fi acela? De ce trebuie sa fie la cimitir mii de oameni care se calca pe picioare sa-l vada pe Iordache, sau Dinica, sau Dolanescu, sau Pittis, intinsi pe spate, pamantii si cu mainile pe piept? Hai sa va spun eu.
Acei oameni, in marea lor majoritate nu il ”cunosc” pe raposat. 99% din cei care au fost sa-l vada pe Iordache nu i-au vazut nici macar o piesa, nu au platit nici macar o data bani ca sa mearga la vreun concert al lui Dolanescu, nu au cumparat nici macar o carte de-a lui Paunescu, iar daca o au in biblioteca, nici n-au deschis-o. Singura realizare a acestor oameni poate fi una singura: ”Am fost la inmormantarea lui Paunescu”. Altceva? ”Aaa, pai m-am angajat la ITB in `78, am muncit treij` de ani si acum sunt pensionar”. Punct.

Sa va spun cum fac eu de zeci de ani: la moartea cuiva celebru care mi-a bucurat viata la un moment dat, ma bucur si eu de de opera lui. La moartea lui Cozorici mi-am pus de cateva ori un disc de vinil cu cateva poezii recitate de maestru ( ”Scrisoarea a-III-a” e celebra). La moartea lui Paunescu am citit cateva poezii din cartea ce o am cu mine. La cea a lui Ilarion Ciobanu mi-am pus sa vad ”Capcana in munti” si ”Fapt divers”, la Eugen Barbu am recitit ”Principele”, etc. Asa ar trebui cinstita memoria unui mare om care a plecat dintre noi, cu un gand bun si o rememorare a ceea ce a facut de-a lungul vietii, nu cu imbulzeala la sicriu, sa ne vada vecinii de pe scara ca am ajuns la RTV.

Dorinta familiei sau a raposatului:

In cazul lui Sergiu Nicolaescu s-a facut un mare tam-tam pe tema dorintei familiei ca el sa fie incinerat. De ce? Simplu: familia este de fapt o tanara de 35 de ani si o sora de 86 de ani. Lasam sora, ca e o tanti batrana si nu prezinta interes mediatic, nu-i vreo bunaciune. Punem tunurile pe sotie! Razbate in subsidiar mai vechea meteahna a romanului: daca un nene are o sotie mai tanara, e un curvar si un obsedat, daca nu cumva chiar pedofil; daca ea se marita cu un bosorog, e clar curva, ii vaneaza banii! Romanul inca nu intelege care-i treaba cu optiunile in casnicie, ca e fix treaba ta pe cine sau cu cine te futi, sa ma ierte doamnele. E fix treaba ta daca vrei sa faci copii sau nu, daca iti duci parintele la camin sau nu (cazul Zinei Dumitrescu). George Padure, in anii `90 si Viorel Lis, mai recent, si-au luat neveste mult mai tinere decat ei. Asa, si??? SN a ales, cu multi ani in urma, sa fie incinerat dupa moarte. Gata! Am terminat!!! Am vazut ieri dimineata la RTV pe Lidia Minchievici intr-o polemica cu Monica Pop, doamna doctor oftalmolog. D-na dr. ii spunea ca se cunoaste de o viata cu familia Nicolaescu, ca stie ca asta era dorinta lui iar madam Lidia ii tot dadea cu ”Avem nevoie de o confirmare ca asa e. De unde stim noi ca e adevarat? Sa vedem confirmarea!!!” Care ”noi”? Voi, presa? Presa care nu avea subiecte de rumegat dupa 5 zile de cacaturi de stiri? Cum se pregatesc romanii de revelion… REVELION!!!!!… cum au petrecut romanii de revelion…cum s-au umplut camerele de garda ale spitalelor…cum umplu romanii salile de fitness a doua zi de revelion….ce au facut vedetele….planuri de viitor ale vedetelor…cat au castigat vedetele de revelion… Si a venit pleasca: a murit Sergiu Nicolaescu exact cand trebuia, zici ca a regizat treaba asta; a lasat un ultim cadou pentru televiziuni.

Cred ca familiile persoanelor publice care ne parasesc au facut si fac in continuare aceasta greseala: fac inmormantarea publica. Ce spuneti, Frank Sinatra a fost cineva in cultura mondiala? Michael Jackson? John Lennon? Nu am auzit ca cineva sa se fi postat in fata vreunei cladiri si sa fi strigat in gura mare ”Vrem funeralii nationale!”. Ceremoniile de inmormantare s-au desfasurat intr-un cadru restrans, familial si gata, hai la groapa. Cand, mai acum cativa ani, a murit Ilarion Ciobanu, nu am auzit ca cineva sa faca scandal. Fiul sau a pastrat totul discret si, daca nu ma insel, nu se stie unde este inmormantat, si nimeni nu s-a mai inflamat. Dar au trecut cativa ani si deja boborul s-a obisnuit sa faca poze de pe mobil cu mortul si sa aplaude in fata bisericii… Si presa e mai jmekera: de-acum avem si Can-can si Click si KanalD pe langa Libertatea, avem mai mult tupeu. Tin minte cum au facut cei de la Vacanta Mare cand a murit Dan Sava: singura poza care a scapat in media a fost cu Lancia aia facuta zob si un cearceaf intins peste cadavru. In rest, nimic. O, ce mare diferenta si distanta pana la pozele cu Dolanescu mort pe catafalc si apoi cu imagini ale turmei care il aplauda pe maestru…

Abjectia mediatica:

Cum spuneam mai sus, in aceasta perioada, dpdv mediatic, moartea lui Nicolaescu a venit ca o pleasca, cam cum a venit cea a lui Tinu mai acum ceva ani. Dar acum metodele s-au mai radicalizat. Ofensiva e totala! Daca Prima sau Pro TV s-au marginit sa abordeze subiectul in principalele buletine de stiri si sa fie cat de cat obiective, la Realitatea si RTV am vazut niste lucruri care m-au zguduit. S-a dezbatut si-n dunga frunzei despre decizia familiei de a fi incinerat. Asta a urmat discutiilor asupra carierei sale. Nu pot sa comentez parerea unora sau altora despre subiect. Cert este ca Sergiu Nicolaescu a fost cel care a pus pe picioare cinematografia romaneasca. A fost cel care a infiintat scoala de cascadori din Romania. A ridicat la rang de arta intelegerea istoriei prin metode artistice. A dat o paine de mancat si a lansat o galaxie intreaga de actori tineri sau deja consacrati, ajutand la construirea unor legende. Fiecare a inteles sa cinsteasca memoria sa in felul sau. Sau nu. Cel mai abject exemplu de ”cinstire” nu mi s-a parut editorialul lui CTP de acum doua zile din Gandul.info- este, in fond si la urma urmei, o opinie personala, ci acest articol, care va fi singurul caruia ii voi da un link in acest lung articol: care-i treaba cu fumul. Nu era de ajuns ca azi-dimineta, cu 10 minute inaintea incinerarii si la iesirea sotiei sale din crematoriu o multime de sacali urlau ”Rusine!” pe trepte, nu era de ajuns ca boborul iubitor si-a cinstit idolul cu huiduieli, ca o tanti de vreo 40-45 de ani, varsta mea, plangea de mama-focului la RTV ca ”Maestrul Sergiu Nicolaescu a fost un mare roman care i-am vazut toate filmele si care imi pare rau ca e ars ca un animal, doamna…” si plangea de sarea camasa de pe ea, a mai trebuit sa citesc si monstruozitatea asta:

”Ce e drept, cerul nu s-a înnegrit din cauza acestuia, fumul rezultat în urma arderii trupului neînsufleţit al lui Sergiu Nicolaescu fiind destul de puţin. Explicaţia este cât se poate de simplă. Sergiu Nicolaescu era foarte slab, chiar dacă era înalt şi mândru, astfel încât nu avea cum să rezulte foarte mult fum când a fost incinerat.”

Deci e clar, da? Sergiu Nicolaescu de-aia nu a scos fum pe cat voia Libertatea: era foarte slab!

Nu, explicatia e si mai simpla: la cosul crematoriului sunt instalate niste filtre. De aceea crematoriul ”Cenusa” de pe Cutitul de Argint e inchis, ca nu s-au putut pune filtre. Copil fiind si locuind la Piata Progresul, am avut parte, de-a lungul copilariei si a adolescentei de doua mirosuri crunte: mirosul de ulei ars de la Fabrica de Ulei Muntenia, de pe soseaua Viilor si mirosul de carne de om arsa de la crematoriu. Cand batea vantul din zona aia inspre noi, era nenorocire. Dupa Revolutie, cetatenii din zona Crematoriului s-au plans de miros, nu s-au putut instala filtre, ca nu permitea constructia si s-a facut un alt crematoriu, langa spitalul Vitan-Barzesti. Si cu ala au fost probleme, dar s-au rezolvat si vad ca nu mai deranjeaza oamenii din zona. Atunci cand se incinereaza un corp, procedura dureaza pana la doua ore, dar niciodata sub o ora jumate. E vorba despre greutatea si cate grasimi are acumulate in el un cadavru. Nu va inchipuiti ca e ca in ”Razboiul Stelelor” cand baga Luke cateva surcele sub Anakin si dupa aia ii da foc si gata. Procedura merge pana la calcinare, pana la arderea completa a oaselor, pana cenusa e chiar cenusa, nu ce ne ramane noua dupa ce facem gratar, cu urme de cocean si de lemn sau de carbune. E normal ca acea cantitate de fum sa fie mica: intai cadavrul a luat foc, apoi se ard grasimile si se mistuie incet. Asta poate dura vreo 15-20 de minute, treaba migaloasa vine dupa aia: calcinarea. Marii ziaristi de la Libertatea au si gasit o explicatie ”cat se poate de simpla”, o aveti mai sus. Concluzia? Nici macar in probleme de-astea morbide boii astia nu stiu cu se mananca o cenusa sanatoasa.

O sa scriu in zilele care urmeaza un articol despre cum se moare in Spania, ca am fost destul de morbid acum.

Sergiu Nicolaescu a fost un pionier in cinematografie. A deschis niste drumuri care se si inchid o data cu moartea lui. A distribuit in filmele sale, cu cateva exceptii, pe ABSOLUT toti actorii Romaniei. Uneori si pe cei care nu au nici o legatura cu actoria, vezi Dan Bittman sau Mircea Badea. Ne-a lasat imagini cu Bucurestii de alta data, asa cum nu le vom mai vedea vreodata- albia Dambovitei celei vechi sau Hala Unirii ori cartierul Uranus sau mahalaua Rahovei ori cea a Vacarestilor sunt doar cateva exemple. Ii multumesc pe aceasta cale lui Adrian Sarbu, bosul PRO, pentru modul in care a inteles sa-i cinsteasca memoria. Sunt alaturi de toti cei care i-au fost alaturi in ultimii 50 de ani de cariera, alaturi de familie, pe care o asigur de sincera mea compasiune si ii transmit pe acesta cale sincerele si profundele mele condoleante. Somn usor, maestre.

PS1- Urmariti, va rog, site-urile Jurnalul. ro, Gandul.info, Antena3.ro si, mai ales Libertatea.ro din ultimele 3 zile pentru a vedea de unde mi-am cules bruma de informatii. Mi-e sila, in schimb, sa va indrum spre Realitatea si RTV, ca sa nu mai vorbesc despre DIGI 24 sau B1TV, deci n-o s-o fac 🙂 ;

PS2- Imi cer scuze asupra marimii articolului. E primul care depaseste 2100 de semne. Sper ca pe viitor sa fiu mai concis, dar la acesta chiar am avut multe de spus si nu am vrut sa le las nespuse. Ar mai fi fost, dar ma limitez la atat.

20 răspunsuri

  1. Moartea ca spectacol e mai rea decat insasi Moartea. Televiziunile transforma durerea in mizerie si sentimentele in kitsch. Iar turma se bucura prosteste. Mi-e o sila…

    • Partea cea mai ingrijoratoare e ca noi, ca popor, nu eram asa acum 23 de ani. Pe mine nu inceteaza sa ma uimeasca viteza cu care ne-am transformat aproape total in nici un sfert de veac.

      • Eu zic ca eram asa, ca imbulzelile, aruncatul gunoaielor peste tot (doar ca atunci mai putine, ca nu prea aveai ce, plus nu atat de mult plastic, ca iti dadeau la punga de hartie), instinctul de turma tampa etc. etc. erau si atunci. Adauga la toata mentalitatea asta de cacao si pseudo-democratia lu’ peste (in fapt o struto-camila pe care nu poti s-o bagi la nici o categorie) si voila! uite in ce balta ordinara am ajuns sa ne scaldam.

  2. Ca un om care stie ce inseamna moartea in propria familie, inteleg perfect si sunt de acord cu tot ce ai scris. Sper din tot sufletul sa se sfarseasca circul asta cat mai rapid. Si sa se astupe odata gurile celor care cauta sa-i distruga amintirea cu tot felul de teorii ale conspiratiei (as sugera sa stea lumea departe de site-ul Evz si de „marele ziar”).

    • Vulturii nu vor inceta niciodata sa se roteasca deasupra unui hoit, cat ar fi ei de maiestuosi si frumosi, ca pasare. Dar astia din presa, ”jurnalistii”, de!, nici macar nu arata frumos, sunt mai degraba niste ciori zgribulite.

  3. uneori am impresia ca ziaristii in Romania sunt ca niste hiene. Un pic de miros de sange, si au sarit. Sa lupte pt o caprioara zvelta – nicio sansa. Nu au nici bun simt, nici respect – asta venind din familie, dar destul de putini sunt cei care face un reportaj cu adevarat.

    Gabriel, stii parerea mea: renunta la abonament, sterge canalele alea din telecomanda. Este o masura simpla dar de efect impotriva televiziunilor. Ele traiesc din reclame, din publicitate(si alte fonduri, dar asta e un principal). Daca 10% din populatie face asta, firmele de rating care stau si contorizeaza prin sondaje nr. de accesari ale canalului vor scadea cu 10%, evident si vor pierde din publicitate. Totul incepe in cascada – si vor ajunge curand sa dea faliment.

  4. Ara, nu pot renunta la abonament. As innebuni de plictiseala, mai ales in perioadele cand nu am de munca. Iar telespectatorul roman e deja spurcat la nenorocirile de pe ecran. Sa nu mai vorbim de calitatea intelectuala generala a poporului, deja pervertita in mii de directii si scazand mereu. Nu au trecut nici macar 25 de ani de la Revolutie si uite unde suntem: o semi-analfabeta sa strige in fata Crematoriului ca sa opreasca primul-ministru incinerarea. Live la RTV, in direct si la ora de maxima audienta, ca poporul avea liber in dimineata aia. Mi-e sila, mi-e super-sila, mi-e cel mai sila!!!

    • atunci poti sterge anumite canale din telecomanda. Nici din viteza lui NEXT NEXT sa nu le atingi :))

      Tu spui ca in ce fal a ajuns romania. Nu, din astia au fo mereu si sunt mereu in fiecare natzie. Dar asta e targetul televiziunii – nu o sa le dea discutii cu Plesu, Mencinicopshi sau filmele comentate de CTP.

  5. Buna Gabi (Neantule) In rutina mea de zi cu zi am citit si articolul tau despre MARELE MAESTRU AL CINEMATOGRAFIEI ROMÂNESTI Uneori când este vorba despre persoane publice,parerile sunt pro si contra (asta o stim cu totii) In general romanul este o persoana traditionala si atunci cand cineva se abate de la traditie nu îi convine (din motive stiute saune stiute) Ultima dorinta a unei persoane referitor la funerariile lui trebuie respectata si nici decum comentata Frumos articol

    Enviado desde mi iPad

    El 06/01/2013, a las 01:20, Dongabone escribió:

    > >

  6. cum bine a zis floander, oamenii sunt oameni. Fac si bune, si mai putin bune. Unii mai si mor. Cand toate astea se intampla la un loc, unui singur om, si ala e persoana publica – atunci iese… ce iese..

  7. Nici o televiziune din tara n-a tinut cont de dorinta familiei de a fi lasati in pace.
    Absolut toti au facut concurs in a discuta,comenta,a-si da cu parerea-care mai de care mai pertinenta (zic ei),etc.
    Biserica si-a dat cu stingu-n dreptu,iar pomanagii au strigat de ciuda ca au ramas fara pomana.
    Singur Gidea a aratat RESPECT,dar asta dupa ce antenele s-au intrecut arata lipsa de respect.

  8. perinent, argumentat si la obiect articolul, pe sufletul meu. felicitari.
    si… de pozitia bisericii nimic ?

    • Citeste ultimul articol, te rog. Cel de azi-noapte.

      • gata, acum l-am citit. am fost si pe la cabral si radu pitici gratis – la rabbi fusesem deja -, astept moartea in spania (eu vin demult pe la tine, dar n-am comentat)

        • Nu toti suntem Topescu, cei mai comentatori din Romania, dar sa comentam, zic :). Inainte de Moartea in Spania vreau sa bag ceva mai cu insecte, sa mai spargem monotonia asta cu morbiditate excesiva ;). Stai pe-aproape, fiindca nici nu stii ce pierzi…

Lasă un răspuns

