Roșia Montană și o întrebare

Nu se poate să nu fi văzut asta în ultimele două săptămâni

Ca de obicei, atunci când se trasează o baricadă undeva, trebuie sa fie neaparat două tabere, de o parte și de cealaltă.

Prima tabără, cea conservatoare să-i zicem, spune că să păstrăm intact peisajul și natura și modul în care trăiesc oamenii acolo, că cianurile alea or să se infiltreze în pânza freatică, or să ucida tot pe o raza de enșpe kilometri, că oamenii vor fi distruși pe o perioadă de sute de ani….

Cea de-a doua tabără, să îi spunem progresistă, zice că oamenii vor avea de muncă cel putin 20 de ani, că cianura aia are o concentrație extrem de mică și că , în fond, lacul de decantare are fundul din rocă dură și că nu vor exista scurgeri, că statul va beneficia de multe miliarde și că zona va cunoaște un avânt comparabil cu avântul omului în spațiu, nu alta…

Societatea românească s-a împarțit în două, evident- ăsta e unul dintre lucrurile la care ne pricepem foarte bine: e manelele bune sau e rele?, a fost Antonescu un măcelar-dictator-fascist sau un erou?, ceafa de porc se depune pe șolduri sau nu?, Revoluția a fost cu adevarat explozia mămăligii sau un complot meseriaș care s-a lăsat cu confiscarea de rigoare?, ce e mai bun în joint: oregano sau sare de baie?, etc… Aceste întrebări ne doare și nu ne lasă să ne bucurăm de succesurile zilnice pe care le reușim în lupta de zi cu zi cu viața asta de căcat.

Nu că ar conta părerea noastră dar, dacă acolo, sus, se va hotărâ că e bine, vor începe lucrările și se va extrage iar statul își va lua partea( investită logic în pârtii de ski, adăposturi pentru javrele de pe străzi, niște silicoane țâțologice și o întreagă flotila de mașini de lux), dacă se va hotărâ că nu e bine, apăi nu se extrage și peisajul rămâne neatins, ăia de acolo or să continue să sugă pietre de foame și noi, boborul, o să dormim liniștiți pe un munte de câteva zeci de tone de aur. S-a strigat BINGO!

Isărescu, trebuie să-l știți, e băiatul cu cea mai longevivă funcție din România, alături de Mircea Sandu (SANDU LA BRUTĂRIEEEE!), spune că, în esență nu ne interesează aurul ca metal depus în pivnită, ci că ne-ar aranja mai bine niște hârtii pe care să scrie fie US Dollar fie Euro. Daca e redevență, să fie! Să trăiască!

Ca un individ care nu a făcut o facultate și căruia îi place să citească și să se instruiască singur, un autodidact deci, vin și întreb: de ce nu extrage STATUL muntele ăla de aur? Daca tot futem ecosistemul în zonă, de ce nu o face statul? Unii spun că e mai bine și mai ieftin să-i lăsăm pe ăia să extragă și noi să încasăm un cât la sută din aur. De ce? Că nu avem tehnologia sau că nu o putem cumpăra, că nu ar fi eficient. Dar de închiriere a auzit cineva? Dar ALTE metode nu or mai exista? La dracu`, doar românii sunt cei care au construit autostrăzi acum 30 de ani în Libia, Arabia Saudită sau Egipt, printre altele. Firma se numea Arcom. Chiar atât de handicapați am ajuns încât să angajăm o firmă americană să ne facă o autostradă neterminată după 11 ani, de Bechtel vorbesc? Chiar nu mai știm să decolmatăm niște albii de râuri și să evităm inundațiile când înainte de `89 asta o făcea armata în baza legii 14, pe gratis?

Anul trecut, acasă fiind, am socializat cu un profesor universitar de sociologie care face parte din neam și, după ce am dat gata niște țuică de casa cu slană și măsline și alte alea, ne-am întins la o discuție apropo de Comuna Primitivă. El spunea că in maxim 15 ani o să ne omorâm la propriu pe mâncare și în 20 pe apă. Am zis că e diliu, dar înclin să-i dau oarece dreptate, având în vedere titlurile pe care le tot citesc prin media, și nu vorbesc aici de Libertatea și Can-Can. Și mă gândesc că noi, ca stat Român ce suntem, ne permitem să dăm pe veresie petrolul- atât cât mai e-, gazele, aurul, cuprul (că ăsta vine de mânuța cu aurul)… Bine că mai avem sare și nu luat-o mogulu` de Voiculescu.

În vara lui `89 am fost într-o aplicație pe Vârful Bihor și am întins o linie de comunicație între stația meteo de acolo și Baița-Plai, o localitate și o mină celebră, unde se extrăgea uraniu. Acum nu se mai extrage. De ce? Trebuie să facem tot ce e omeneste posibil să profităm de ceea ce Mama Natura ne dă pentru a supraviețui, pentru că asta nu va mai dura mult.

Părerea mea e că statul ar trebui să extragă aurul ăla. Părerea voastră care e?

Un sud-african in Spania.

Luni, pe data de 18, a aparut in casa unde locuim si noi un sud-african. Blond. Hai sa-i spunem un schimb cultural: el face lectii de engleza cu copii casei iar parintii ii asigura 3 luni de casa-masa aici. Sincer sa fiu, actiunea mi se pare decedata inca de la inceput pe de o parte, avand in vedere interesul copiilor in a invata o limba straina, fie ea si engleza, la modul general vorbind. De cealalta parte omul priveste asta ca pe o experienta de viata ce nu stie daca se va mai repeta si trage din treaba asta toate avantajele.

Marti l-am luat la plimbare: am fost in Carrefour la cumparaturi, i-am aratat bucata istorica din Las Matas- primul oras feroviar din Spania- si l-am indrumat cam pe unde sa se duca cu bicicleta prin imprejurimi. Saptamana asta il duc intr-un bar sa-l pilesc iar sambata mergem la Toledo, ca nevasta-mea vrea ceva frumos de acolo si eu am de gand sa-i cumpar sora-mii cercei meseriasi, in cinstea botezului ce ne asteapta in august 🙂

Omul e tare simpatic si ca un burete: vrea sa stie tot. E si profesor de chitara si e tare pasionat de flamenco. L-am mai potolit un pic cand i-am spus ca biletul de intrare la o carciuma cu flamenco e 30-40 de euroi, basca consumatia, dar nu pare descurajat, vrea sa invete spaniola, sa vada lucruri… Ma ocup de el si va tin la 220.

Il puteti citi in engleza aici. La postarea First day in Spain o sa vedeti si ceva referinte la sus-semnatul, al dumneavoastra Gabriel si la sotia din dotare. Din dotarea mea 🙂